#1: Klarer du ikke å finne ro? | Renate Lyse

#1: Klarer du ikke å finne ro?

Har du noen ganger prøvd å skulle leve litt roligere - og alt du kjenner er mer uro? Lurer du på hvorfor det er sånn? Jeg skal forklare deg årsaken til hvorfor vi blir urolige, når vi prøver å bli rolig.

More...

Bare uro - og ingen ro!
Mandag, i forrige uke, bestemte jeg meg for å starte hver dag med meditasjon. Jeg skulle søke opp indre stillhet, og la tankespinnet finne hvile. Men da jeg satte meg ned, så var alt det jeg kunne kjenne uro. Nå mediterer jeg endel og jeg har lang erfaring i det å klare å gi slipp på tankene, men ikke denne gangen. Her kan du se hvordan det gikk!

Som du sikkert skjønner, så gikk det ikke som jeg planla. Det var uro som møtte meg. Jeg hadde tanker om å virkelig slappe av, men alt jeg kunne kjenne var kribling og uro i kroppen. Jeg begynte raskt å tenke på alt jeg burde ha gjort - og før jeg visste ordet av det så var jeg i gang med ulike gjøre mål igjen.

Når oppgavene står i kø, og vi blir stresset, så spys det ut stresshormoner av ulike slag som gjør at den stressete energien hoper seg opp i kroppen. Og når vi stresser lenge nok, er det et system i kroppen som slås på. Det systemet kan vi kalle et et beredskapssystem.

Når vi er veldig, veldig rolig og beredskapssystemet er i hvile, når du har hatt en skikkelig dyp søvn og våkner og er uthvilt, du har du skikkelig hvilepuls. Da er systemet slått av - og alt er i harmoni. Men når vi begynner å gjør masse ulike ting, som stresser oss, om det er på jobben eller hjemme, så kickstarter beredskapssystemet. Jo mer vi stresser, jo mer aktivt blir det. Og når vi ikke hviler, sånn som jeg da jeg la meg i hengekøya, blir systemet stående i aktivt modus over lang tid. Da blir vi veldig slitne.

Plutselig kjennes det ut som om vi må ha en pause. Men fordi beredskapssystemet er aktivt, går vi rett og slett inn i en slags hvilemodus uten egentlig å finne hvile. Vi sover, men er urolig og våkner hele tiden. Kjenner du deg igjen? Vi kan sette oss i sofaen, men vi kjenner likevel at vi stresser. Ofte sjekker vi facebook og ser på tv, i stedet for å la kroppen få hvile. Vi blir distrahert av ulike ting. Hvis du har det slik, kan det være beredskapssystemet som er slått på.

Hvorfor er det slik?
Beredskapssystemet slipper ut energien, som er lagret i kroppen, når det får en sjanse. Når du setter deg ned for å hvile, ser systemet en gylden mulighet til å nullstille seg.

Systemet vil med en gang begynne å slippe ut energien igjen. Det går baklengs, ved at stressnivået stiger opp igjen for så å komme ned til hvile. Men for at systemet skal klare å gi slipp på energi, må vi gi rom for at energien kan få reverseres. Den må få slippe ut – og vi må tåle å sitte i reaksjonen lenge nok. Veldig mange av oss synes det blir for ubehagelig, og lar oss distrahere i stedet. Beredskapssystemet blir forstyrret. I stedet for å slippe ut stress, blir det påført mer stress.

Når vi går inn for å leve et saktere liv, vil vi kunne få stressreaksjoner vi ikke helt forstår. Når disse reaksjonene kommer, om du klarer det, kan du møte opp for deg selv ved å være helt og holdent tilstede. På ett eller annet tidspunkt vil ubehaget og uroa gi seg, og beredskapsnivået synker ned til hvilemodus.

Hva er dette beredskapssystemet?
Jeg tenker vi må tilbake flere tusen år til da vi var steinaldermennesker og huleboere, for å forstå hvordan vi levde da. På den tiden levde vi med mange reelle farer. Vi levde et mer hardbarket liv og døden truet rundt hvert eneste tre. I dag lever vi et modere liv, uten så mange farer. Likevel fungerer beredskapssystemet på samme måte som da vi var steinaldermennesker. Stress er en form for beredskap, som setter deg i stand til å forsvare deg eller flykte. Men du trenger det ikke når du er helt trygg. Likevel vil beredskapssystemet kjøre i bakgrunnen, om vi ikke stresser helt ned en gang i blant.

Trenger du en stress-detox?
Når du nå vet at det er et beredskapssystem som trenger å få lov til å slippe ut stress, har du kunnskap om hva det er som skjer. Da er det kanskje lettere å sitte i uroa, så lenge det er nødvendig. Kanskje finner du inspirasjon til å la kroppen få mer tid til å få hvile?

Kanskje kjenner du behovet for en stress detox? I såfall inviterer jeg deg med i utfordringen om å leve sakte. Du blir med ved å melde deg inn i gruppa på Facebook.

Hver eneste fredag kommer jeg inn i gruppa og deler øyeblikk der jeg har levd litt mer sakte - og de ulike utfordringene som oppstår når vi stresser ned. Så utfordrer jeg deg – om du er med i gruppa - til å dele enten ved direktesending eller gjennom å skrive tekst. Alle de som deler blir med i en trekning på mandag. I hele neste uke er det direktesending inne i gruppa hver dag kl 9 (uke 36 – 2017).

Bli med i sakte liv-gruppa på Facebook! Sees vi der?

Facebook kommentarer